Het is mogelijk dat je zonder het te weten langzaam maar zeker jouw eigen tanden aan het beschadigen bent. Als je bijvoorbeeld zuigt op je duim of graag van citroenen geniet dan is dit zeker niet goed voor jouw tanden.

Wat u eet en drinkt, bepaalt mee hoe gezond uw mond en uw tanden zijn.

Het tandglazuur is gevoelig voor zuren afkomstig van suikers (met cariës tot gevolg)

Mondaandoeningen en ontstekingen in de mondholte kunnen bovendien een weerslag hebben op de algemene gezondheid. Ontstekingen kunnen bijdragen tot hart- en vaatproblemen, er zijn ook relaties aangetoond met gewrichts- en longaandoeningen en met abcesvormingen in de lever.

Suikers en caries

Koolhydraten en in het bijzonder suikers stimuleren de vermenigvuldiging van bacteriën in de tandplaque. Die breken suikers af tot zuren. De blootstelling van tandglazuur aan zuren geeft aanleiding tot ontkalking en kan resulteren in onherstelbare letsels 

 Het aantal keren dat u suiker inneemt, is schadelijker voor de tanden dan de hoeveelheid suiker die u per keer gebruikt.

Tips:

  • Plakkerige, kleverige producten zoals peperkoek en banaan blijven makkelijker aan de tanden kleven. Spoel de mond even met water nadat u dergelijke producten hebt gegeten. 
  • Eet voldoende vezels, ze stimuleren het kauwen en de speekselproductie.
  • Kaas eten na de maaltijd (zoals in Frankrijk) stimuleert ook de speekselproductie en heeft zo een reinigende werking
  • Gebruik suiker met mate, vervangen hoeft niet.
  • Fructose (= vruchtensuiker) en andere alternatieve suikers zoals (peren)stroop, (kandij)siroop, moutstroop (maltose), maïsstroop, cichoreistroop, honing enz. zijn in vergelijking met gewone suiker even slecht voor de tanden.
  • Suikeralcoholen of polyolen, zoals sorbitol, xylitol, mannitol, maltitol, lactitol en isomalt, zijn tandvriendelijk. Xylitol en in mindere mate sorbitol (vaak verwerkt in kauwgom) hebben zelfs een cariëspreventief effect.
  • De intensieve, energiearme zoetstoffen zoals aspartaam, cyclamaat, sucralose en steviolglycosiden (stevia), te vinden in allerlei light- voedingsmiddelen en -dranken, zijn tandvriendelijk.
  • Suikervrije kauwgom is aan te raden maar met mate als u uw tanden niet kan poetsen na een eetmoment, dan is een kauwgom met Xylitol een goed alternatief.
  • Als u snoept, doe het dan aansluitend bij de maaltijd. Zo vermijdt u een supplementaire zuurstoot. Neem een slok water daarna.

Zuren en tanderosie

Elke inname van voedsel brengt een zuurstoot teweeg. Zuren kunnen in de voeding voorkomen, bijvoorbeeld in frisdranken, fruitsap en fruit.

Dranken zoals frisdranken en fruitsap maar ook fruit en rauwe groenten (met mayonaise, vinaigrette) verhogen de kans op tanderosie. Het speeksel spoelt het gevormde zuur geleidelijk weg en na een half uur is de tandplak weer neutraal.

Tips:

  • Neutraliseer zuren in de mond eventueel met een glas water of melk. 
  • Wacht minstens een half uur tot een uur na het eten of drinken van zure voedingsmiddelen alvorens uw tanden te poetsen. Anders kan dit tanderosie in de hand werken.

Zuivelproducten

Melk, kaas, en ongezoete yoghurt ondersteunen de mondgezondheid door middel van de hoeveelheid nutriënten en het niet-zure karakter van het product. 

Zuivelproducten zijn uitstekende bronnen van calcium, wat essentieel is voor gezonde tanden en botten.

 Lactose, de natuurlijk voorkomende suiker in melk, is volgens experts van alle soorten suiker degene die het minst tandbederf kan veroorzaken. Hierdoor komt het dat ongezoete melk niet bijdraagt aan gaatjes, maar tanden zelfs beschermt met calcium, fosfaat en een hoog eiwitgehalte.

Vezels

Veel fruit en groenten ondersteunen onze mondgezondheid door middel van hun vezels en vitaminen. 

Op vezelige groenten en fruit, waaronder appelen, selderij, wortelen, en broccoli, moet lang gekauwd worden en zijn ideaal voor het stimuleren van speekselproductie. Knapperige groenten en fruit stimuleren en reinigen ons tandvlees ook nog eens.

 Zoete aardappelen, wortelen, en broccoli zijn rijk aan vitamine A, dat essentieel is voor de vorming van tandglazuur.

Hoewel kiwi, aardbeien, en citrusvruchten van nature zuur zijn, zijn ze ook rijk aan vitamine C, dit is essentieel voor gezond tandvlees. Onvoldoende inname van vitamine C kan leiden tot losse tanden en gevoelig tandvlees dat vatbaarder is voor parodontitis-veroorzakende bacteriën.

Om de tanden te beschermen kun je best na het eten van zure vruchten de mond spoelen met water

Eiwitten

Eiwitrijke voedingsmiddelen, met inbegrip van zuivelproducten, eieren, vis, gevogelte, vlees, peulvruchten, en noten, zijn uitstekende bronnen van fosfor, het op één na meest voorkomend mineraal in het lichaam, vlak achter calcium. 

 Met de hulp van vitamine D zijn calcium en fosfor de bouwstenen van sterke botten en tanden. Gedroogde bonen, eieren, mager rood vlees, gevogelte, en vis, zoals tonijn en zalm, zijn ook nog eens uitstekende bronnen van ijzer. Een ijzertekort kan leiden tot aften en ontstekingen van de tong.

Vitaminen

De voldoende inname van vitaminesB2, B3 en B12 helpt bij het voorkomen van aften. Gevogelte en vis zijn goede voedingsbronnen van vitamine B3 en B12. Vlees en zuivelproducten zijn andere goede bronnen van vitamine B12, amandelen, en eieren zijn uitstekende bronnen van vitamine B2.

Een voldoende inname van vitamine D is belangrijk voor onze mondgezondheid, want het is van essentieel belang voor de opname van calcium. Vitamine D krijgen we binnen door blootstelling aan de zon, verrijkte melk, eierdooiers, en vette vis, zoals zalm en tonijn.

Deze producten zijn niet goed voor de tanden:

  1. ZWARTE KOFFIE EN THEE

Heerlijk om mee wakker te worden uit dromenland, maar voor je tanden een ware nachtmerrie. 

  1. WIJN

Helaas valt ons favoriete druivensap niet zo in de smaak bij ons gebit.

Witte wijn maakt de tanden poreuzer, waardoor ze gevoeliger zijn en sneller verkleuren. Rode wijn kan de kleur aantasten en vlekken achterlaten. Een combinatie van beide is zeker een slecht idee

3: SPORTDRANKEN

Klinkt gezond, maar dat is het zeker niet. Sportdranken zitten vaak vol met suikers, die in combinatie met het hoge zuurgehalte geen feest zijn voor ons gebit. Het maakt ze gevoelig en kan ervoor zorgen dat ze sneller verkleuren.

  1. BESSEN

Bosbessen, frambozen, kersen en veenbessen, allemaal super lekker en goed voor onze algemene gezondheid. Helaas wat minder goed voor onze tanden. Doordat de zure besjes het tandglazuur aantasten, worden de tanden sneller geel. Toch is het goed de bessen te blijven eten, maar spoel daarna wel even je mond met water.

  1. SAUS

Tomatensaus, sojasaus en andere sauzen met een sterke kleur, kunnen vlekken veroorzaken op je tanden. Dit komt vooral door een hoog zoutgehalte en veel toegevoegd suiker.

  1. FRUITSAP

Veel sappen zijn erg zuur en zitten vol toegevoegde suikers, een ideale combinatie voor vlekken op je tanden. Wil je toch blijven genieten van een sapje bij het ontbijt, drink het dan door een rietje en spoel je mond naderhand met water.

  1. AUGURKEN

Weer een food die goed is voor je gezondheid, maar minder goed voor je tanden. Door de zure smaak openen de poriën in je tanden, waardoor die gevoeliger worden voor verkleuring. Eet ze daarom met mate en spoel na met een glas water.

  1. BALSAMICO AZIJN

Heerlijk door je salade, maar je tanden slaan het liever over. Kies liever voor een natuurlijkere dressing zoals olijfolie met wat kruiden.

  1. SNOEPJES

Niet geheel verrassend, maar snoepjes zitten vol suikers die je tandglazuur aantasten en bevatten vaak ook veel kleurstoffen die achterblijven op je tanden.

  1. RODE BIETEN

Ooit een vlek van rode bieten in je kleding gehad? Waarschijnlijk kon het kledingstuk in de prullenmand. Hetzelfde gebeurt met je tanden bij het regelmatig eten van rode bieten. Toch willen we je niet ontmoedigen om deze gezonde biet te blijven eten, maar een glaasje water na het nuttigen kan echt geen kwaad.

  1. CURRY

Hoewel het heerlijk smaak uit de Indische keuken is, vinden je tanden de kruiden wat minder lekker. Wees zuinig met de hoeveelheid die je gebruikt en spoel na het eten je tanden met water.

  1. IJSJES

Onze favoriete zomersnack zit helaas vol met kleurstoffen die de kleur van je tanden flink kunnen aantasten. Toch genieten van een verkoelende snack, vries dan bijvoorbeeld een banaan of een eiwitreep in. Net zo lekker, maar een stuk gezonder.

Deze producten zijn juist goed voor je tanden:

  1. APPELS EN PEREN

Ondanks dat je ze niet met elkaar mag vergelijken, hebben ze één ding gemeen: beiden verhogen ze je speekselproductie, waardoor eventuele tandaanslag en voedselresten worden weggespoeld. En ze zijn nog lekker ook!

  1. SESAMZAADJES

Sesamzaadjes verminderen de hoeveelheid tandplak en helpen bij de opbouw van tandglazuur. Daarnaast zijn de zaadjes rijk aan calcium dat zeer gunstig is voor je gebit en kaakbot. Sesamzaadje kun je makkelijk toevoegen aan je smoothie, yoghurt of havermout.

  1. BLOEMKOOL EN KOMKOMMERS

Deze groentes bevorderen de speekselproductie. Speeksel is een natuurlijke manier om tandplak weg te halen en de mond te spoelen.

  1. KAAS

Kaas zit vol met eiwitten, calcium en fosfor. Deze stoffen beschermen het gebit tegen zuren in de mond. Het regelmatig eten van kaas kan zelfs tanderosie helpen voorkomen.

  1. ZALM

Deze vis zit vol calcium en vitamine D, voedingstoffen die goed zijn voor gezonde botten en tanden. Omdat zalm veel omega-3 en gezonde vetten bevat, is het sowieso een goede toevoeging aan je voedingspatroon.

  1. SHIITAKE PADDENSTOELEN

Dankzij het extract lentinan bevatten de paddenstoelen antimicrobiële eigenschappen, die de groei van mondbacteriën tegen gaan. Dit voorkomt aantasting aan het tandglazuur en het tandbeen.

  1. RODE UIEN

Rode uien zijn zeker een goede toevoeging aan je gerecht. Ze geven niet alleen meer smaak maar vernietigen de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor tandbederf.

  1. ANANAS

Deze tropische vrucht werkt als een natuurlijke vlekkenverwijderaar en is goed voor het tandvlees. Het regelmatig eten van ananas kan het tandvlees zelfs sterker maken.

  1. BROCCOLI

Groene groenten zoals broccoli, sla en spinazie bevatten veel ijzer. IJzer vormt een beschermlaag die vlekken kan voorkomen. Bovendien beschermt deze laag het tandglazuur tegen zuren.

  1. GEMBER

Deze gezonde wortel heeft een anti-ontstekingsremmende eigenschappen die de gezonde weefsels rondom de tanden ondersteunen.

Tip voor het gebruik van gember: Snij er dunne plakjes vanaf met de dunschiller en voeg deze toe aan je thee.

  1. WORTEL

Wortels zijn een rijke bron van vitamine A. Vitamine A is noodzakelijk voor een gezond tandglazuur.